get to know me

Leven met migraine – 5 manieren om een aanval te stoppen.

Rather read in English ?

Hallo,

Ik wil er op deze blog onmiddellijk invliegen.

migraine
Gevonden op: http://www.raisiebay.com/2014/09/migraine-word-of-week.html

Mijn naam is Bunnie en ik heb migraine. Sinds mijn moeder overleed een jaar of 9 terug heb ik last van spanningshoofdpijn, migraine en sinds een paar jaar ook clusterhoofdpijn. Hoe het zo gekomen is weten de arsten (en ik zelf) niet. Deze pijnen zijn lastig om mee te leren leven, maar als je weet hoe je kan proberen een aanval dragelijk te maken of zelfs helemaal te stoppen, dan wordt het net iets gemakkelijker.

DISCLAIMER: De methodes die ik beschrijf werken voor mij persoonlijk. Ik heb deze uitgetest en goed bevonden. Iedereen is anders, dus het is mogelijk dat deze methodes niet werken voor jou. 

migraine-5

1. Donker, stilte en slapen

Het eerste wat ik wil als ik een migraine aanval heb, is een donkere en stille kamer. Alle rolluiken gaan neer, alles wat maar geluid kan maken gaat uit of gaat op stil.

Bij migraine wordt je gevoelig aan licht en vaak ook aan geluid. Alles ziet er feller uit, alles klinkt harder. Tijdens een aanval kan ik bij wijze van spreken een muis horen trippelen 3 huizen verder. Zo goed hoor ik op die momenten. Mijn vriend vind het best ambetant, want als ik pijn heb, dan kan hij geen tv kijken zonder dat ik vraag om de tv stiller te zetten tot op een volume dat hij het bijna niet meer verstaat, maar het nog altijd klinkt voor mij alsof ze door een megafoon staan te roepen recht in mijn oor.

Een donkere/duistere kamer helpt om je ogen minder te belasten, waardoor je minder pijn hebt. Anders push je jezelf om te zien. Een donkere kamer helpt ook om te kunnen slapen. Slapen helpt je lichaam om te ontspannen en zo kan je migraine ook beter worden of zelfs verdwijnen.

migraine-6

2. Koud water

Na enkele hevige aanvallen, die enkele dagen aanhielden, ging mijn vriend op zoek naar huis-tuin-en-keuken remedies die mij zouden kunnen helpen om deze aanvallan toch dragelijker te kunnen maken. Zo kwam hij deze tegen.

Neem een grote kom of teiltje koud water met een hele hoop ijsblokjes in. (Zoals je ziet gebruik ik zowel echte ijsblokjes als plastic herbruikbare.)  Plaats je handen in het water en open en sluit nu traag je vuisten. Doe dit tot je de pijn voelt wegebben.

Deze methode maakt mij rustig, waardoor ik automatisch minder pijn heb omdat ik er mij niet zo hard meer in opjaag. Graag zit ik voor deze methode ook op de grond. Het koude water zorgt ervoor dat je bloedvaten samentrekken en zo de bloedtoevoer verminderen.

migraine-2

3. Het hoofd koel houden

Enkele weken geleden vond ik online deze cooling gel patches. Oorspronklelijk zijn ze bedoeld om koorts bij kinderen (en volwassenen) te bestrijden zonder medicatie. Ze werken ook uitstekend bij migraine patiënten. Vaak wordt een koud compres aangeraden om migraine te verzachten, deze gel patches werken op dezelfde manier. Je hoeft ze alleen niet uren in de ijskast te leggen tot ze koud genoeg zijn. Je neemt ze gewoon uit de verpakking, snijdt ze eventueel op maat en kleeft ze op je hoofd.

migraine-1

Zo dus 😀

Daar blijven ze gewoon kleven en je kan vrij rondlopen. Ze houden je voorhoofd koel tot 8 uur lang. Ik gebruikt ze vaak, ook bij gewone hoofdpijn en koorts. Slapen lukt er ook super mee.

migraine-4

4. Etherische olie

Iets waar ik veel gebruik van maak, ook op normale dagen, is etherische olie. Een druppeltje etherische olie voor mij doet wonderen. Bij een migraine aanval hou ik ervan om eucalyptus, lavendel, rozemarijn en sinaasappel olie te druppelen op mijn hoofdkussen. Slaapbalsem helpt om beter te slapen, alsook de lavendel spray.

Geen idee waarom deze mix van geuren werkt bij mij, want er zijn echt dingen die ik niet kan ruiken als ik migraine heb. Veel zaken stinken dan voor mij of ruiken gewoon veel te sterk. Deze mix doet het net wel voor mij. Ik weet dat lavendel, sinaasappel en rozemarijn verzachtend en ontspannend werken en de eucalyptus zet de sinussen open. Bij migraine zitten mijn sinussen wel vaak dicht.

migraine-3

5. Medicatie

Als echt niks anders werkt of ik zit in een situatie waar ik zo snel mogelijk verlichting nodig heb, dan neem ik medicatie. Ik neem al enkele jaren geen preventieve medicatie meer omdat die het enkel erger maakten. Nu neem ik enkel nog pijnstillers. Sommige krijg ik op voorschrift zoals mijn Sumatriptan en andere zoals Excedrin vind ik gewoon zo bij de apotheker. Wel probeer ik het nemen van pijnstillers tot een minimum te beperken. Helaas lijk ik soms op migraine dagen op een pil junkie die gewoon niet zonder kan.

Zoals ik eerder al vermelde in de disclaimer werken deze methodes niet voor iedereen. Waar koude helpt voor mij, kan warmte misschien helpen bij iemand anders. Iedereen is anders.

Hoe ga jij om met migraine ? Wat helpt jou om je aanval te stoppen ?

Be Happy !!!

Bunnie

One thought on “Leven met migraine – 5 manieren om een aanval te stoppen.

Wees niet bang ... gooi gerust jou comment hieronder :D

